الگوي عشق در مديريت(2 ): مديريت پيامبر

 


در ادامه بحثهاي مربوط به الگوهاي مديريتي ؛به معرفي بسيار خلاصه و اجمالي مدل مديريتي پيامبر اكرم  كه از منابع مختلف جمع اوري وتلخيص شده است مي پردازيم .
همه پيامبران بندگي حق مي‌كردند و قوم خود را نيز به عبادت وپيروي از فرامين الهي فرامي‌خواندند و جامعه ايده‌آل آنان جامعه‌ي بندگي خدا بود.
قرآن كريم هدف حضرت موسي را از حكومت آنگاه كه خداوند به او دستور داد به سوي فرعون برو زيرا او طغيان كرده  چنين توصيف فرموده است:
(( موسي گفت خدايا به من سعه صدر، شرايط آماده،‌ بيان روان و وزين عنايت كن تا ما تو را بسيار به پاكي بستاييم و تو را بسيار ياد نماييم.))
از قرآن كريم استفاده مي‌شود كه فلسفه حكومت و قدرت، برپايي و معنويت وعدالت در جامعه است،وظيفه حكومتهاي صالح تنزيه خدا از اوهام و خرافات و شرك است.
هدف خلقت آفرينش انسان بوده از بين انسانها، پيامبران گزيده شدند و از ميان آنان انبياي اولوالعزم را خداوند انتخاب كرد و از بين آنان حضرت محمّد مصطفي به عنوان ختم رسل برگزيده شدو حضرت رسول خلاصه همه پيامبران است
نام احمد نام جمله انبياست                        چون كه صدآمد نود هم پيش ماست
آدم و نوح و خليل موسي و عيسي                        آمده مجموع در ظلال محمّد.

تواصل وجود آمدي از نخست          دگر هرچه موجود شد فرع توست
زاحمد تا احد يك ميم فرق است         جهاني‌ندر آن يك ميم غرق است
حضرت رسول  از وحدت بسوي كثرت حركت كرد و سپس از كثرت بسوي وحدت يعني، از سوي خدا با هدف توحيد بسوي مردم آغاز نمود و براي جنبه‌هاي مختلف زندگي مردم برنامه داشت و زندگي مردم را نظم و سامان داد و هدايت كرد ودر اين بين رسالتها و اهداف متعددي را نيز نظير عدالت، تربيت، تعليم، آزادي،طاغوت ستيزي و سازندگي.....را دنبال كرد.
مديريت خوب و رهبري ايشان به گونه‌اي بود كه نظيري براي ان سراغ نمي رود بدين معنا كه در شخصي صفات متضاد قابل جمع باشد يعني، در حالي كه محكم و با صلابت است متواضع باشد در حالي كه خندان است جدي باشد، در حالي كه شنوا و مستمع كلام انسانهاست خطيب و سخنران باشد، با مردمي كه از انسانيت و فرهنگ از ديگران دورتر بودند مانند حكام مستبد و ديكتاتور عمل نكرد بلكه آنها را هدايت نمود، و تكبر عرب را به تواضع ، قساوت را به رأفت ، پراكندگي را به يگانگي ، بت‌پرستي را به توحيد، بي‌پروايي را به عفت ، خودخواهي را به بشر دوستي، درشتي را به نرم‌خويي و نابخردي را به عقل مبدل ساخت.
خداي تعالي در قرآن،‌مسلمانان را به پيروي از رسول بزرگوار اسلام فرا مي‌خواند و تبعيت از آن بزرگوار را واجب مي‌شمرد، چنانكه مي‌فرمايد: (( هر كس از پيامبر اطاعت كند در حقيقت از خدا اطاعت نموده و هركسي پشت نمود و سرباز زند ما ترا مسئول اعمال آنان قرار نداده‌ايم)).  سخن پيامبر و رفتار او همچون قرآن براي مردم قابل اعتماد است و پيامبر از سوي خداوند بر مردم ولايت دارد و در گفتار و رفتار او هيچ خطايي وجود ندارد و هر كسي از اطاعت او سرباز زند از حفاظت الهي محروم مي‌گردد. در جاي ديگر مي‌فرمايد : ((آنچه پيامبر به شما داد بپذيريد و آنچه شما را از آن بازداشت از آن باز ايستد.  اطاعت از فرامين پيامبر واجب است زيرا او معصوم است وگرنه خداوند دستور به اطاعت بي‌چون و چرا از پيامبر نمي‌داد و چون قرآن قوانين كلي است، شرح آن به‌عهده‌ي پيامبر گذارده شده؛ و لازم‌الاجرا است))
رسول خدا تنها براي تعليم عبادات مبعوث نشد بلكه، رسالت آن حضرت در رابطه با ايجاد جامعه اسلامي و تربيت افرادي پارسا بود و در مدت كوتاه رسالت خويش اين مهم را به انجام رسانيد و شالوده‌ي مديريتي نوين وعدالت گستر وبا بنيان محكم مردم سالاري ديني را براي جامعه وبشريت  پي‌ريزي نمود كه مي بايد انديشمندان علم مديريت به مباحث علمي مديريتي ايشان وائمه معصومين نيز پرداخته ودر شناسايي اين مدل مديريتي به جهان تشنه عدالت كنوني خصوصا براي محيطهاي دانشگاهي و نخبگان تلاش گسترده اي را انجام دهند.
آن سيه چرده كه شيريني عالم با اوست          چشم ميگون، لب خندان، دل خرم با اوست
گرچه شيرين دهنان پادشهانند ولي                    او سليمان زمان است كه خاتم با اوست
((همانا تو صاحب اخلاق برجسته‌اي و ثبات شخصيت‌داري)).
        آ-ارسطو

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا